Oletko nähnyt näitä sloganeita kaupungilla (Oulussa):

Kiinnostunut, ei kiinnostava
-          kaupungin on aika kiinnostua asukkaistaan. ihmiset ovat olennaisia, eivät rakenteet. osoita mitä sinä haluat

Lisää tilaa nuorille
-          tilaa tarvitaan. ei ainoastaan rakennuksia, vaan tilaa olla, tehdä ja inspiroitua. millaista tilaa sinä haluat?

Lasten ja nuorten kaupunki
-          paljon puhutaan, mitä tapahtuu? sedät ja tädit eivät välttämättä tiedä. kerro mitä sinä haluat.

Ihana epäonnistuminen
-          epäonnistuminen on merkki siitä, että on tehnyt jotain, yrittänyt. ei se ole niin vakavaa. mitä sinä yrität seuraavaksi?

Ihmettelin mistä on kyse, eivätkä lyhyet selitykset otsikkojen alla paljon auta. Oli siis mentävä nettiin, jotta tietäisin mistä puhun ja hieman ymmärrystä kasvatti kun selvisi että kyseessä Nuorten kulttuuri- ja mediakeskuksen toimintamallin kehittämishanke Messi. Turha siis tässä kontekstissa valittaa miksi tilaa halutaan vain lapsille ja nuorille...

Mielestäni lauseet on silti irroitettu liikaa mahdollisista hankkeen suunnitteluvaiheessa nousseista toteutuksen arvoisista tavoitteista. Kuka hankkeen suunnittelijoista on voinut olla sitä mieltä että epäonnistuminen on ihanaa? Kenen mielestä se voisi olla niin vetoava slogan, että se saisi vierailemaan hankkeen kotisivuilla www.jotainmuuta.fi . No, minut se sai, kyseinen lausahdus on mielestäni pahin kaikista neljästä. Mieleen tulee ensimmäisenä kunnan haasteet palvelujen tuottamisessa ja tarjoamisessa nuorille, kun Oulu suurenee. Aiotaanko siihenkin suhtautua niin kevyesti, ettei se niin vakavaa ole jos kaupunki toimii nuorten suhteen vähän sinnepäin?

Muita sloganeita vaivaa lähinnä tynkäisyys ja sisällön ymmärtämisen vaikeus. Esimerkiksi "kiinnostunut, ei kiinnostava" oli luettava sata tai ainakin kolme kertaa, ennen kuin olin varma että kaupunki ei aio enää olla kiinnostava, vaan kiinnostunut (asukkaistaan). Ensimmäiseksi aloin miettiä ovatko nämä tosiaan vastakohdat toisilleen? Sitten pohdin miksi kaupungin kannattaa tehdä tällainen valinta, kyllä itse viihtyisin paremmin kiinnostavassa kuin ei-kiinnostavassa kaupungissa. Tietysti on hyvä, että kaupunki aikoo kiinnostua asukkaistaan, mutta niin olettaisi olevan muutenkin. Miksi siis juuri nyt? Ja mitä rakenteiden samantekevyys tässä tarkoittaa?

Maininta sedistä ja tädeistä on ainakin hupaisa, sillä onko niin, että he eivät tiedä mistä puhutaan? Lauseesta ei käy myöskään varmuudella ilmi ovatko sedät ja tädit pelkästään kysyjän vai myös haastateltavan roolissa kysyttäessä mitä tapahtuu. Aika hassua. Toivottavasti 30 vuoden päästä tämän hetken nuoret osaavat artikuloida vähän paremmin omat hankkeensa, jotta sen ajan nuoret ymmärtävät ainakin kysymykset...  

Ei ole ihan sama miten asiat esittää. Näilläkin sloganeilla on voinut oikeasti olla toteutuskelpoiset tavoitteet suunnitteluvaiheessa, mutta painoon mennessä niistä on tullut niin lyhyitä, että tarkoituksen ymmärtäminen käy lukijalle liian työlääksi. Hankkeesta on luettavissa enemmän mainitsemaltani sivulta ja idea sinänsä on hieno ja nykyaikainen.